fredag 15 april 2011

Snart nog tisdag

Regnet, som är en kanoniserad favorit i Göteborg hade lagt sig och lämnat en lite väl rå kyla för att man skulle kunna ta in att det är 19 april om fyra dagar. Lisa och jag passade på att åka till Alingsås för att se klassrumsföreställningen "Bruce Brenda David" vilket var - bortsett från underhållande - tankeväckande, inspirerande och intressant utifrån den målgrupp våra grupper kommer rikta sig mot utifrån Barnteaterakademins uppdrag.
Det slår mig oftast att det jag ser, vare sig det är en föreställning, film, utställning eller dokumentär direkt blir kopplat till det jag just nu arbetar med, som om det är attraktionen som dragit dit mig och inte jag själv som tagit det aktiva valet att se det. Dessa tankar kring inspiration snurrade i huvudet och mattade mig behagligt då vi återvände till Göteborg för att lägga upp en viss ordning kring första mötet i Trollhättan.
Vad som känns viktigt just nu är att så frön kring skrivandet som konst och uttryckssätt över huvud taget, men också, redan nu, specifikt kring ämnet makt och maktlöshet. Men att istället för att pressa ihop en snäv ram för de blivande dramatikerna vara så fria som möjligt då vi diskuterar makt och maktlöshet.
Till första mötet har vi formulerat ett par prestigelösa skrivövningar för att kanske se, eller vidare diskutera gnistor av inspiration.
Mer om dessa gnistor snart nog.
Jonathan Lehtonen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar