tisdag 3 maj 2011

Bara tre sidor text

I Alingsås hade vi nöjet att träffa Staffan Nattsén som gav oss tips (se inlägg nedan), inte bara utifrån skådespelarens perspektiv utifrån läsandet och tolkandet, utan också, som bonus, ytterligare knep utifrån skrivandet. Bland annat att ta tillvara på det undermedvetna.

Något vi verkligen försöker tjata om vid varje tillfälle är att då det kommer till skrivande, eller konst över huvud taget, finns det nödvändigtvis inte ett rätt eller fel och att alla förhåller sig till sin process på ett ytterst individuellt plan. Processer kommer vi prata mer om.
Alingsås tidning var på plats för att följa upp projektet och dramatikerna i Alingsås. Vi berättade om... vet ni vad? Vi gör helt enkelt så att vi länkar upp artikeln här när den ligger ute.

Dramatikerna har än så länge skrivit tre sidor. Tre sidor! Någon nämnde det skämtsamt som att vi precis börjat.

Till detta räknar jag på att vi har gjort uppgifter, pratat om dramatikerns roll och dramaturgens roll och olika sätt att angripa ett tomt blad, olika sätt att rikta en text till olika målgrupper. Olika sätt att bygga ett drama, ingångar utifrån tid, rum, plats och karaktärer. Framförallt karaktärer. Vi har lagt tips och tankar bakom öronen till den grad att "bakom öronen" blivit ett internt begrepp. Vi har byggt synopsis tillsammans och pratat och ifrågasatt. Dramatikerna har skrivit personliga/påhittade berättelser som de delat med sig av, fortsatt att utifrån makt & maktlöshet på kort tid spinna på idéer, idéer som för en etablerad dramatiker är avundsvärt bra! Utifrån idéerna har vi på ytterst kort tid fått omkring tre sidor grovmanus från varje dramatiker. Vi har läst och diskuterat, fortsatt prata om hur var och en kan fylla sina idéer från glödande lampa till dramatisk text.

Det känns lustfyllt. Och vi hoppas det känns lustfyllt för alla.
När Lisa och jag sitter i bilen mot Göteborg är vi glatt överraskade. Varje gång! Det händer saker hela tiden. Det känns som att texter och idéer redan utvecklas där på plats, i Trollhättan och Alingsås, det händer så mycket från gång till gång, från mail till muntlig presentation. Vi jobbar på och i bilen tillbaka vet vi knappt längre med säkerhet vilken stad vi just lämnat. Då vi åker på plan väg lämnade vi Alingsås, men så snart vi passerar vägbyggen lämnade vi Trollhättan. Vi är utmattade av kreativt flow, som då man varit på semester på en sjysst ort med ett nytt språk, där man tagit del av allt och blir mattad av all information man tagit in. Det känns som att vi jobbar on the road, vilket gör att jag identifierar mig med ett coolt yrke.

Vi har inte precis börjat. Vi är på god väg.

När jag nu sitter hemma och reflekterar över vad vi gjort, då jag ser över köksbänken, hatthyllan, vardagsrumsbordet och golvet, där det ligger lösa utkast och idéer utskrivna, dels från dramatikerprojektet och dels från andra projekt jag själv skriver på. Ser att det dräller omkring där, idéer, tankar, anteckningar, citat. Det just nu tomma kylskåpet då jag knappt varit hemma, och böcker som ligger till hands snarare än på pedantiska rader i bokhyllan. Allt påminner om drömmen att få leva på att skriva. Om hur mycket jag älskar att få göra det. Om då jag en gång började i ett projekt som liknade dramatikerprojektet, och var jag hamnade.

Jag är mycket glad och stolt över alla inblandade i projektet!

Jonathan Lehtonen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar