söndag 22 maj 2011

Jag heter Kristin Falksten och är skådespelare.
Om man ska skriva eller ställa sig på scen får man vara modig för nervös blir man.
Så är det bara.
På lördagen när vi samlades så var både skådespelarna och de unga dramatikerna lite spända och förväntansfulla.
Snabbt var vi igång och läste texterna, varje text fick en halvtimme. Vi läste texterna och sen fanns det lite tid för regissören Olof Lindqvist att arbeta vidare med texte och testa olika saker med skådespelarna.
Jag spelade bla katt, Marilyn Monroe och 5-årig flicka.

Lite röster från skådespelarna och dramatikerna:

 "Roligt att läsa texterna, skönt att inte vara så mycket förberedd- då blir man inte så nervös. Jag blev grymt imponerad över texterna."

"Karaktärerna har fått personligheter av personer som man inte har någon relation till. Jag har lärt mej mycket av att höra de andras texter"

" Det kan man bli lätt att man tar bort sin egen inre röst när man arbetat länge som proffessionell, likaväl som skådespelare och dramatiker. Att behålla sin egen röst är något värdefullt och att hitta nya röster är viktigt. En utmaning och vad som är viktigt för skådespelaren är att anpassa sig till texten och inte hamna i någon slentrian."

"Olikheterna i de olika texterna gjorde att man inte jämförde sin text så mycket, huruvida den var bra eller dålig."

"Det var kul och intressant att se processen på scen med regissören och skådespelare. Det jag tar med mig mest är att lita på sin magkänsla och lägga in sig själv i texten."

"Jag har lärt mej mycket om teater och det var kul att lära känna nya människor. Det var lätt att känna sej hemma."

"Alla lärde sig något, oavsett hur länge man hållit på med teater eller skrivande"

"Man fick större förståelse för sin text, eventuella ändringar som man kan göra och inspiration att fortsätta skriva"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar