onsdag 15 juni 2011

Att skriva eller inte? Och vart då?

Att skriva kan vara spännande men ibland ett rent helvete. Man fastnar i ett töcken av ångest och kan inte ta sig loss. Hjälp! Det låter som en skräckfilm, tänker du. Vad gör hon då?
När jag trasslar in mig i orden därhemma framför datorn och är redo att slänga ut skiten genom fönstret har jag en plan B. Eftersom jag är gammal (25 år!) och har skrivit sedan åtta års ålder har jag kommit på några knep när det gäller mitt eget skrivande.

Alltså, så där står jag nu med dator i handen (eller båda händer för den är tung) och har öppnat fönstret (Som student måste man tänka på kostnaden för en trasig ruta). Då tar jag ett djupt andetag, tar på mig skorna och går ut. Alltså genom ytterdörren och inte fönstret.

Var går jag då? Överallt där jag kan tjuvlyssna på folk såklart. På tågstationen eller på cafét nere i stan. Där lossnar det och jag frossar i folks bekymmer och privata samtal. Det bästa är om en bebis skriker eller ett par grälar då släpper töcknet på ett kick. Men om jag är trött av ålder och inte orkar gå ut, då sätter jag på musik och teven samtidigt. Det kan ge samma effekt.

Ja, skriva är spännande men desto roligare om man har en hel dator och inte en trasig.Med åldern kommer visdom helt enkelt.

Hälsningar från Trollis!/ Annelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar